fre jun 12

lør jun 13

søn jun 14

Bredalsholmens maritime dag

Lørdag 15. juli - arrangerte Vågsbygd seilforening Bredalsholmen maritime dag og Flødeseilasen.

Bredalsholmen maritime dag ble initiert av seilforeningen, og koordinert ved en arrangementskomite. Det tatt initiativer mot en rekke etater og foreninger, og ble til et stort arrangement med bidrag fra; Politiet, Redningsselskapet, Sjøspeiderne i 7. Kristiansand, Vest-Agder Museet, Bragdøya kystlag, Bredalsholmen Dokk- og fartøyvernsenter og Ytre Andøya Vel.

Det var anslagsvis mer enn 400 personer på Bredalsholmen denne dagen.

Flødeseilasen ble i år seilt med start og målgang ved Bredalsholmen i Kristiansand. Det var påmeldt 25 båter. Disse kom fra Mandal seilforening, Søgne seilforening, Vågsbygd seilforening, Christianssand seilforening, Lillesand seilforening og Arendal seilforening.

På land var det aktivitet for hele familien med natursti, seiling og fiskekonkurranse. Sjøspeideren fra 7. Kristiansand stilte med seilskøyter og firlinger. Besøkende fikk mulighet til å bli med en tur ut på fjorden i firlingene. Med jevne mellomrom drønnet det fra medbrakt kanon.

Bredalsholmen dokk- og fartøyvernsenter hadde åpent hus, hvor også Bragdøya kystlag var på plass. Redningsselskapet hadde åpen Redningsskøyte, og Politibåten var innom og testet sirenene.

Sjspeidere2

Sjøspeiderne - anført av Einar Øslebye

Firlinger

Mer om Flødeseilasen her

Fldeseilasen 2019

Det var til tider hektisk i kafeen, med servering av grillmat, fiskesuppe, mineralvann, kaffe og is. Her var det riktignok et rolig øyeblikk - før seilerne kom tilbake fra Flødeseilas.

Kafe2

kafe

fv.: Anne Skollevoll, Gerd Lie og Ole Stian Øslebye.

På kvelden var det samling innendørs på seilforeningen med konsert av New Orleans Jazzcab. Bandet ble etablert i 1989, og har base i Kristiansand. Det ble spilt fire sett  - med  tempo, trykk og humør - godt samspill og gode enkeltprestasjoner. Bandet har stil og finesse. Et par solister gjorde etterhvert entré. Skikkelig fyr i salen ble det da Jannicke Usterud mot slutten fremførte; "I love you, but I can`t have you."

Dixi4

Dixi3

dixi1     Dixi5

Arrangementskomiteen for Bredalsholmens maritime dag har - fra Vågsbygd seilforening -  vært; Nils Vidar Stray, Ole Stian Øslebye, Børge Mosgren og Bengt Larsen.
De har tatt initiativ til samarbeid med sjøspeiderne i 7. Kristiansand, Bragdøya kystlag, Bredalsholmens Dokk- og Fartøyvernsenter, Redningsselskapet, Vest-Agder museet og Politiet. Takk til alle skippere og deltagere  i Flødeseilasen, og takk til alle som har arbeidet dugnad på arrangementet!

Bredalsholmen maritime dag poster